SEO (Search Engine Optimization), oftewel zoekmachineoptimalisatie, is een strategie om de zichtbaarheid van je website in de Google-zoekresultaten te vergroten. Dit gebeurt door middel van niet-betaalde content, zoals blogs en links op je website. Met een effectieve SEO-strategie kun je gratis verkeer naar je website trekken, wat hopelijk leidt tot meer klanten en een hogere omzet. Klinkt dit bijna te mooi om waar te zijn? In deze blog duiken we dieper in de fascinerende wereld van SEO.
Onder SEO verstaan we alle ((on)betaalde) acties die jij onderneemt om hoger in de Google-zoekresultaten te komen. Dit wordt ook wel organisch ranken genoemd. SEO is belangrijk, omdat het helpt om meer organisch verkeer naar je website te trekken. Heb je meer verkeer op je website? Dat betekent op termijn ook meer klanten en hiermee ook meer omzet. Maar, SEO is zo makkelijk nog niet, want er zijn een heleboel factoren die jouw SEO-positie en effectiviteit bepalen.
Een goede SEO start bij drie basiselementen die op orde moeten zijn: techniek, content en autoriteit. Wanneer je deze drie basiselementen combineert, kom je tot de perfecte basis waarmee Google jouw positie kan verhogen. Je verbetert hiermee jouw Google-ranking.
On-page SEO omvat alle optimalisatie-elementen op een pagina. Denk hierbij aan de structuur van je tekst (zoals headings), afbeeldingen, het gebruik van relevante zoekwoorden, de url en de meta description. Deze blog is een voorbeeld van on-page SEO.
Off-page SEO richt zich op factoren buiten je website. Het draait om het verkrijgen van backlinks, het vergroten van je zichtbaarheid op sociale media en andere methoden om betrokkenheid buiten je site om te creëren. Off-page SEO helpt de autoriteit van je website te vergroten.
Waar SEO zich focust op onbetaald hoger komen in de Google-ranking, focust SEA (Search Engine Advertising) zich juist op de betaalde advertenties. Vaak verschijnt jouw advertentie dan direct bovenaan de zoekmachine of naast je organische zoekresultaten. Meestal betaal je hiervoor kosten per klik (CPC). Je betaalt dus alleen als iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt.
Het doel van SEO en SEA is voor beide hetzelfde: je wilt de naamsbekendheid van jouw merk vergroten. In beide gevallen probeer je conversies te genereren en verkeer naar je website te krijgen.
Google maakt steeds meer gebruik van SEO om de zoekopdrachten en zoekervaringen van gebruikers te optimaliseren met behulp van AI. Dit wordt ook wel Google Search Generative Experience (SGE) genoemd.
Schrijf jij wel goede en waardevolle content? Zoekmachines letten steeds vaker op betrouwbaarheid en autoriteit. Wees dus scherp in wat je online zet én voor wie.
Long-tail-keywords krijgen een steeds grotere rol binnen content, omdat de zoekmachines steeds geavanceerder worden en er op verschillende manieren gezocht kan worden. Denk hierbij aan voice search, waarbij mensen middels spraakherkenning vragen kunnen stellen aan zoekmachines.
Jouw website en social media bestaan waarschijnlijk uit verschillende soorten content. Maak je al voldoende gebruik van video? Het optimaliseren van video’s voor zoekmachines krijgt een steeds prominentere rol. Denk hierbij aan relevante trefwoorden of bijvoorbeeld ondertiteling voor als je de video zonder geluid bekijkt.
Door bestanden te optimaliseren met een beschrijvende bestandsnaam en een alt-tekst pas je je aan aan de opkomst van tools als Google Lens, waarmee visuele beelden geanalyseerd worden.
Zoals we in het begin van deze blog al aangaven, kan SEO bijna te mooi klinken om waar te zijn. Met de juiste aanpak en strategieën, kun je daadwerkelijk profiteren van de voordelen van zoekmachineoptimalisatie. SEO is geen wondermiddel, maar met geduld en toewijding kun je indrukwekkende resultaten behalen. Duik in de wonderlijke wereld van SEO met een opleiding van SRM. Bij SRM bieden wij allerlei SEO-opleidingen voor zowel ervaren als onervaren marketeers.
Ontwikkel jouw basiskennis op het gebied van SEO. Maak kennis met de belangrijkste elementen en vergroot je zichtbaarheid in organische zoekresultaten. Volg de training Search Engine Optimization (SEO) Basis.
Ben jij al een expert op het gebied van SEO? Met de Masterclass SEO Advanced (SRM B) blijf je op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen. Zo til je jouw SEO-kennis naar het hoogst haalbare niveau.