Selecteer een thema

Selecteer een thema

Wat doet een online marketeer?

Creatief én datagedreven aan de slag? Binnen online marketing, ook wel digital marketing genoemd, zet je producten effectief in de markt. Je schrijft krachtige teksten en creëert andere originele uitingen, waarna je direct al je successen meet via de verschillende digitale kanalen. Het doel? De zichtbaarheid van een website of product vergroten. Ontdek de rol van een online marketeer, de bijbehorende verantwoordelijkheden en de tools die je nodig hebt om succesvol te zijn in dit vakgebied.  

Wat is online marketing?  

Online marketing omvat alle marketinginspanningen die gebruikmaken van het internet en online technologieën. Een online marketeer is verantwoordelijk voor het ontwikkelen, implementeren en beheren van marketingcampagnes die de online aanwezigheid van een bedrijf vergroten. Denk hierbij aan websites, sociale media, e-mail, zoekmachines en andere digitale kanalen. Het belangrijkste verschil tussen traditionele marketing en online marketing is de mogelijkheid om direct en interactief met het publiek te communiceren en resultaten in realtime te meten. 

Online marketing vs. contentmarketing 

Hoewel online marketing en contentmarketing in het eerste opzicht op elkaar lijken, is er wel een verschil. Contentmarketing is namelijk onderdeel van het bredere gebied online marketing: 

Online marketing  

Online marketing omvat alle marketingactiviteiten die online plaatsvinden. Denk aan SEO, SEA, socialmediamarketing en e-mailmarketing. Het doel is om verkeer naar een website te leiden en de verkoop te verhogen.  

Contentmarketing  

Contentmarketing is een onderdeel hiervan. Het richt zich specifiek op het creëren en delen van waardevolle content, zoals blogs en video's. Dit helpt om een publiek aan te trekken en aan je te binden. Het doel van contentmarketing is om vertrouwen en autoriteit op te bouwen en klanten te werven door waardevolle informatie te bieden. 

De werkzaamheden van een online marketeer 

Een online marketeer is een duizendpoot die zich wegwijs maakt in de overvloed aan campagnes in de digitale wereld. Als digital-kenner voer je als online marketeer allerlei taken uit die bijdragen aan de online zichtbaarheid. 

Je werkt aan zoekmachineoptimalisatie (SEO) 

SEO is het proces van het optimaliseren van een website om ((on)betaald) hoger te scoren in zoekmachineresultaten. Dit omvat het gebruik van relevante zoekwoorden, het verbeteren van de websitestructuur en het creëren van kwalitatieve content. Een effectieve SEO-strategie kan leiden tot meer organisch verkeer en hogere conversieratio's. 

Je produceert waardevolle content 

Goede contentmarketing draait om het creëren en delen van waardevolle content om een doelgroep aan te trekken en te behouden. Je schrijft bijvoorbeeld interessante blogposts, geeft informatieve infographics vorm of maakt pakkende video's. Content is er in allerlei soorten, en daarmee weet jij de doelgroep te informeren, te vermaken en bij je te betrekken. Het uiteindelijke doel? Meer klanten en een hogere loyaliteit. 

Je creëert een optimale socialmediastrategie 

Socialmediaplatforms, zoals Facebook, Instagram, Twitter en LinkedIn, bieden talloze mogelijkheden om direct met de (potentiële) doelgroep te communiceren. Als online marketeer gebruik je deze platforms om merkbekendheid te vergroten, klantrelaties op te bouwen en verkeer naar de website te leiden. Succesvolle socialmediacampagnes kunnen 'viral' gaan en de zichtbaarheid van een merk in no time vergroten. 

Je schrijft mails die aanzetten tot conversie 

E-mailmarketing is en blijft een krachtig middel om de klant te bereiken. Door gepersonaliseerde en relevante e-mails te sturen, verhoog je betrokkenheid, onderhoud je klantrelaties en stimuleer je conversies. Effectieve e-mailcampagnes zijn goed getimed, goed ontworpen en bieden waardevolle inhoud aan de ontvangers. 

Je stelt ijzersterke betaalde advertenties op 

Pay-per-click (PPC)-campagnes, zoals Google Ads, stellen jou in staat om advertenties te plaatsen die verschijnen wanneer gebruikers zoeken naar specifieke zoekwoorden. Dit kan snel verkeer naar een website leiden en is vooral nuttig voor het promoten van nieuwe producten of diensten. Jij beheert deze campagnes door zoekwoorden te selecteren, advertenties te schrijven en de prestaties continu te analyseren. 

Onmisbare tools en technologieën binnen digital marketing 

Natuurlijk is kennis van digitale tools en platforms onmisbaar. Je weet deze snel eigen te maken en op de juiste wijze in te zetten. Online marketeers maken gebruik van verschillende tools om hun werk efficiënter en effectiever te maken: 

  • Google Analytics voor het meten van websiteprestaties  
  • Semrush voor SEO-analyse 
  • Hootsuite voor het beheren van socialmedia-accounts 

Deze tools helpen digital marketeers om datagedreven beslissingen te nemen en hun campagnes continu te optimaliseren. 

De ambitie om online marketeer te worden? 

Van nieuwe trends tot technologieën en veranderende algoritmen. Het werk van een online marketeer staat nooit stil. Op dit moment staat digital marketing vooral in het teken van kunstmatige intelligentie (AI), videocontent en de opkomst van voice search. Volgend jaar? Dan zullen er ongetwijfeld weer nieuwe ontwikkelingen zijn, en misschien is videocontent dan alweer verouderd.  

Een online marketeer moet altijd op de hoogte blijven van de nieuwste ontwikkelingen, flexibel zijn en zich continu bijscholen. Dit vergt aanpassingsvermogen, maar het stelt je in staat een onmisbare rol te spelen in het succes van de organisatie. Met een opleiding bij SRM blijf je altijd een stap voor in online marketing.