De overheid wil en moet meer uitleggen naar de burgers. Dialoog en transparantie worden steeds belangrijker. Vandaar dat SRM en Babbage Company twee nieuwe opleidingen hebben (door)ontwikkeld op het gebied van overheidscommunicatie. “De vraag van overheden naar communicatiespecialisten is enorm.” In gesprek met SRM-directeur Maarten Nijboer en Monique van Vliet, director business development en partner bij Babbage.
“Communicatie zit bij overheden al zo’n twee jaar in de lift,” trapt Maarten af. “Vooral sinds corona zie je dat ministeries, maar ook lokale overheden zich veel meer bezighouden met de vraag hoe ze hun verhaal duidelijk naar de burger kunnen communiceren. Dat heeft deels te maken de Omgevingswet, die burgerparticipatie verplicht stelt. Maar er liggen ook grote maatschappelijke dossiers, zoals de toeslagenaffaire en het stikstofprobleem, die om heldere communicatie vragen. Niet alleen extern, maar ook intern.”
Met die toegenomen vraag naar communicatie, is ook de behoefte aan specialisten op dat vlak gestegen, vult Monique aan. “Doordat het communicatievak zich sowieso snel ontwikkelt, met veel innovaties door de digitalisering, zijn er de afgelopen jaren steeds meer specialisaties bijgekomen. Beeld, video en vlog zijn middelen die nu ook steeds vaker door ministeries worden ingezet. We zien dat overheden echt staan te springen om contentspecialisten. Verder is de vraag naar specifieke kennis groot. Er is bijvoorbeeld een groot tekort aan communicatieprofessionals die thuis zijn in de omgevingsanalyse. De overheid wil weten wat er speelt in de samenleving, het sentiment kunnen meten en daarop inspelen.”
Tegen die achtergrond praktische noodzaak hebben Maarten en Monique besloten de krachten te bundelen. Met twee nieuwe opleidingen als resultaat: een korte Masterclass Overheidscommunicatie en een langere Leergang Omgevingskennis.
Maarten “Het idee hiervoor kwam echt van Monique en haar team. Als wervings- en detacheringsbureau voor overheidsinstellingen, zit Babbage voortdurend boven op de ontwikkelingen binnen die sector. Zo konden ze ook deze huidige vraag tijdig signaleren. Vervolgens hebben ze contact gezocht met ons. Waren we heel blij mee, want we vullen elkaar mooi aan. Waar wij de opleidingskennis en de infrastructuur in huis hebben, beschikt Babbage over een netwerk van maar liefst 20.000 communicatieprofessionals.”
Monique: “Sinds 2018 zijn we preferred supplier van de Rijksoverheid. Vanaf dat moment zagen we ook al een toename van vacatures voor communicatieprofessionals. De vraag was op dat moment nog niet zo sterk als nu, maar je wist dat er iets groots aan zat te komen. Toen al hebben we, samen met SRM, de masterclass opgezet. Die loopt nu dus al een tijdje, maar dit jaar hebben we hem helemaal geactualiseerd.
Afgelopen jaar viel ons ook op dat overheden beter willen kunnen inspelen op hun omgeving, waaronder de media. Hiervoor bestond nog geen specifieke opleiding. Omdat we voor de masterclass al zo goed hadden samengewerkt met SRM, zijn we verder gaan brainstormen en daar is uiteindelijk de Leergang Omgevingskennis uit gekomen.”
Wat zijn eigenlijk de belangrijkste verschillen tussen een communicatiefunctie bij de overheid en diezelfde functie bij bijvoorbeeld een commercieel bedrijf? Maarten en Monique zijn het erover eens dat vooral de doelen verschillen. “Afhankelijk van waar je werkt, bij de overheid of een organisatie met winstoogmerk, moet je rekening houden met verschillende krachtenvelden,” meent Maarten. “Binnen een overheidsinstelling zijn die vaak complexer dan bij een commercieel bedrijf, niet in de laatste plaats vanwege de partijpolitiek.”
Tegelijkertijd moeten die verschillen ook niet te groot worden gemaakt, nuanceert Monique. “Wat ik nu juist heel opvallend vind, is dat beide sectoren naar elkaar toegroeien. De overheid probeert klantgerichter te zijn, terwijl commerciële bedrijven zich meer en meer bezighouden met maatschappelijk relevante vraagstukken zoals gender en duurzaamheid.”
Waar een communicatieprofessional ook werkt, van hem of haar wordt verwacht dat hij of zij de organisatie adviseert over de allernieuwste ontwikkelingen. Monique: “Juist daarom is het zinvol een sectorspecifieke communicatieopleiding te volgen. Als je bij de overheid werkt, is het belangrijk om de omgevingsdynamiek mee te nemen in je communicatieplan.”
Los van opleidingen, benadrukt Maarten ook het belang van kennisdeling en een open blik voor communicatieprofessionals. “Blijf best practices delen. Met collega’s en via social media. Leer en ontdek alles wat je moet weten over je eigen sector, maar stap ook uit je koker. Benader communicatie juist ook cross-sectoraal. We kunnen veel van elkaar leren.”
Ben je na het lezen van dit interview nieuwsgierig geworden naar overheidscommunicatie of wil je meer weten over de opleidingen die SRM en Babbage Company op dat vlak hebben ontwikkeld. Kijk dan hier. Je kunt natuurlijk ook contact met ons opnemen via 020 - 5 126 501 of info@srm.nl. Wij staan je graag te woord.