Selecteer een thema

Selecteer een thema

Hoe gebruik je AI? Mogelijkheden en tools

Effectief aan de slag met artificial intelligence (AI)? In deze blog lees je meer over de mogelijkheden om AI optimaal te benutten. Het is een hulpmiddel dat jij als marketeer of communicatieprofessional vandaag de dag kunt inzetten om je werk efficiënter te maken. Of je nu je marketingcampagnes wilt personaliseren, klantgedrag wilt voorspellen of repetitieve taken wilt automatiseren, AI biedt talloze mogelijkheden.  

AI: een breed inzetbare tool 

Met de komst van kunstmatige intelligentie, kan het werk op diverse manieren vergemakkelijkt worden. Het is een breed inzetbare tool die in elke sector toegevoegde waarde biedt! Benieuwd wat het voor jou kan betekenen? We lichten enkele toepassingen van AI voor je toe. In de training Marketingtech en Innovatie (SRM MKT C), raak je op de hoogte van alle trends en innovaties in het marketingvak. 

Datagedreven beslissingen maken door voorspellende data-analyses 

Door verschillende data-analyses te bundelen, is AI in staat om voorspellende analyses uit te voeren. Hiermee kun je klantgedrag voorspellen en datagedreven beslissingen nemen. Dit helpt bij het opstellen van een effectieve marketingstrategie en het identificeren van klanten die waarschijnlijk een aankoop zullen doen. Door hier je marketinginspanningen op af te stemmen, weet je binnen no time de klant voor je te winnen. Google gebruikt artificial intelligence bijvoorbeeld om zoekopdrachten te analyseren en gepersonaliseerde zoekresultaten te bieden. 

Gepersonaliseerde content waarmee je klanten binnenhaalt 

De analyses geven je dus veel inzicht in het gebruikersgedrag en klantvoorkeuren. Dit maakt het makkelijker om gepersonaliseerde content aan (potentiële) klanten aan te bieden, zoals persoonlijke e-mails en aanbevelingen op websites. Door hiervoor artificial intelligence in te zetten, verhoog je de betrokkenheid en tevredenheid van jouw (potentiële) klanten. Ook Netflix doet dat; dit bedrijf gebruikt AI om kijkgedrag te analyseren en persoonlijke aanbevelingen te doen. Zo ontvangen klanten regelmatig mails met de tekst: ‘Misschien is deze serie wat voor jou.’ Leer hier meer over in de Masterclass CRM en Loyalty (SRM C)

Automatiseer taken en verleg de focus naar strategie 

Heb jij taken die wekelijks terugkeren in je agenda, waarvan je denkt dat het efficiënter kan? Kunstmatige intelligentie kan repetitieve taken automatiseren, zoals socialmediabeheer, klantvragen beantwoorden via chatbots en grote hoeveelheden data analyseren. Dit bespaart tijd en stelt je in staat om je te focussen op strategische taken. Microsoft is een voorbeeld van een organisatie die AI inzet om repetitieve taken te automatiseren, van het sorteren van e-mails tot het plannen van vergaderingen. 

Creatieve toepassingen: laat je inspireren 

AI ondersteunt niet alleen op praktisch vlak, maar ook op creatief vlak. Het kan helpen bij het genereren van beelden, muziek, kunst en literatuur, wat jou kan inspireren in je werk. Adobe integreert AI in tools zoals Photoshop en Premiere Pro om creatieve processen te verbeteren, zoals automatische beeldbewerking en video-editing. 

Verbeter je klantenservice met 24/7 beschikbaarheid 

Een chatbot die niet 24/7 bereikbaar is, dat komt haast niet meer voor. Mede door de opkomst van AI-chatbots, kun je 24/7 klantenservice aanbieden. Veelvoorkomende vragen worden snel beantwoord, wat de klantervaring verbetert en het klantenserviceteam ontlast. Dit geeft medewerkers de gelegenheid om zich te focussen op complexere vragen. KLM Royal Dutch Airlines zet AI-gestuurde chatbots in om klanten 24/7 te helpen met vragen over vluchten, boekingen en bagage. 

Onmisbare AI-tools die jouw werk vergemakkelijken 

Er zijn verschillende AI-tools die je in kunt zetten om jouw werk te vergemakkelijken. Enkele veelgebruikte tools op een rij: 

  • Copilot: een veelzijdige tool waarmee je een deel van je werk automatiseert. Schrijf je in voor een Copilot-training
  • Dynamic Yield: past artificial intelligence toe om gepersonaliseerde aanbevelingen te doen op websites en in e-mails. 
  • Zapier: automatiseert repetitieve taken door verschillende apps en diensten met elkaar te verbinden. 
  • Adobe Sensei: integreert AI in tools zoals Photoshop en Premiere Pro om creatieve processen te verbeteren. 
  • ChatGPT: beantwoordt jouw vragen of schrijft teksten voor je. Ook integreert het AI-gestuurde chatbots om klanten 24/7 te helpen met vragen en problemen. Bekijk alle ChatGPT-opleidingen

Weten hoe je deze tools het beste inzet in jouw werk als communicatieprofessional of marketeer? Bekijk dan de training Praktische AI tools voor Marketing- en Communicatieprofessionals

Zo omarm je AI en blijf je vooroplopen in het vakgebied 

AI biedt marketeers en communicatieprofessionals in elke sector mogelijkheden om hun werk te optimaliseren. Ontdek de toegevoegde waarde hiervan met de training AI voor Marketing en Communicatie. Door te experimenteren met verschillende tools ontdek jij welke AI-strategie het beste bij jou past. Zo maak je straks optimaal gebruik van alle mogelijkheden die AI biedt, zoals voor personalisatie van content, voorspellende analyses, automatisering van taken, verbeterde klantenservice en creatieve toepassingen.