Selecteer een thema

Selecteer een thema

Hoe word ik online marketeer?

Wil jij je bezighouden met digitale campagnes, online zichtbaarheid en advertenties? Of juist een nieuwe weg in slaan en je omscholen? Wie weet is een functie als online marketeer wat voor jou! Online marketing is onmisbaar binnen elke organisatie, waardoor er tal van baankansen zijn. Volg trends op de voet en werk aan de naamsbekendheid van jouw organisatie. Ontdek in deze blog of een carrière als online marketeer bij je past. 

Wat is een online marketeer? 

Als online marketeer, ook wel digital marketeer genoemd, stort je je op de digitale marketingcampagnes van een organisatie. Via allerlei onlinemarketingkanalen weet jij de online zichtbaarheid te vergroten. Doordat jij een sterke onlinemarketingstrategie hebt uitgewerkt, trek je potentiële klanten naar de website. Online marketing verandert in een rap tempo op het gebied van trends en andere innovaties. Het is dus belangrijk dat je als digital marketeer vooroploopt. 

Specialisatiemogelijkheden in online marketing 

De marketingwereld is volop in beweging. Dit vergt continue bijscholing om altijd op de hoogte te blijven van de nieuwste ontwikkelingen. Bovendien zijn er in het marketingvak volop doorgroeimogelijkheden, waarmee jij je specialistische kennis binnen online marketing uitbreidt. Wil je je onderscheiden in jouw vakgebied? Kies er dan voor om je te specialiseren. Ook daarvoor biedt SRM de juiste training. Met een SRM-opleiding of training blijf jij jouw vak vooruit. 

Data & AI specialist 

AI in marketing, je kunt er niet omheen. Dit is de uitgelezen kans om je te specialiseren op dit vlak! Zet data en AI in om klantgedrag beter te begrijpen. Of ontwikkel campagnemateriaal met behulp van AI. Word dé expert in data en AI voor marketing

SEO of SEA specialist 

Je kunt ervoor kiezen om je te specialiseren en je te ontwikkelen tot SEO- of SEA-specialist. SEO (zoekmachineoptimalisatie) richt zich op het verhogen van merkbekendheid via onbetaalde content. SEA focust zich juist op betaalde advertenties. Beide vormen zijn onmisbaar in het vergroten van merkbekendheid. 

Social media specialist 

Hoe zet je alle socialmediakanalen effectief in? Wanneer je je specialiseert tot social media specialist weet jij alles over de nieuwste kanalen en het creëren van viral posts. Verdiep je in contentmanagement en experimenteer met contentcreatie. Verhoog zo de merkbekendheid en interactie met de doelgroep. 

De taken van een online marketeer 

Belangrijkste verantwoordelijkheden op een rij 

Een online marketeer heeft een veelzijdig palet aan werkzaamheden. Je bent verantwoordelijk voor het opstellen van onlinecampagneplannen, creëert waardevolle content en produceert e-mails met passende call to actions. Bij de creatie van content, zoals blogs, heb je altijd SEO in het vizier. Een online marketeer weet social media effectief in te zetten, maakt rapportages én analyseert deze. Zo zie je verbetermogelijkheden en kun je hiernaar handelen. Online marketing draait om de continue optimalisatie van campagnes en advertenties. 

De marketingfunnel: jouw gids voor succes 

Los van de strategische bedrijfsdoelstellingen is er ook een marketingtrechter. Hier krijgt elke online marketeer mee te maken. Dit zijn de verschillende fasen waarin een (potentiële) klant zich bevindt. Jij zorgt dat je voor elke fase een passend kanaal inzet. Welke fases zitten er in deze marketingfunnel? 

  • Aandachtsfase (bezoeken): In deze fase richt je je op een brede doelgroep en wil je vooral merkbekendheid voor jouw merk genereren. Je zet middelen in om de zichtbaarheid van jouw organisatie te vergroten, zoals betaalde advertenties. 
  • Oriëntatiefase (boeien/beslissen): Je hebt de aandacht van de potentiële klant. Een eerste indruk is hierin bepalend. Heeft jouw website een hoog bouncepercentage? Dan moet je eens nadenken of de website wel helder en gebruiksvriendelijk is. Er zijn genoeg concurrenten die wél bieden wat de klant zoekt. 
  • Conversiefase (bestellen/betalen): De potentiële klant is inmiddels verzeild geraakt op de website of socialmediakanalen van jouw bedrijf. Nu is het zaak om ze te overtuigen om voor jouw product of dienst te kiezen. 
  • Retentiefase (binden): De klant heeft een aankoop gedaan. En nu? Hier stopt de funnel niet. Zorg dat de klant tevreden is, tevreden blijft én een herhaalaankoop wil doen. Stuur bijvoorbeeld regelmatig e-mails of biedt kortingscoupons.  
 

4 onmisbare competenties voor elke marketeer 

Niet elke marketeer is hetzelfde. Tóch beschikken de meeste marketeers wel over enkele basisvaardigheden. Zo is het essentieel dat je initiatiefrijk bent: wanneer je kansen ziet, ga je hier proactief mee aan de slag. Ook ben je creatief. Je bent in staat om out of the box te denken en met verschillende ideeën te komen. Hierbij denk je vanuit verschillende oogpunten en evalueer je de oplossing, dit noem je conceptueel denken. Deze ideeën vergen natuurlijk wel overtuigingskracht. Hoe enthousiasmeer je anderen om deze ideeën verder uit te werken? Als online marketeer ben jij in staat men te overtuigen van jouw plannen. 

Zo word jij een felbegeerde digital marketeer 

Vrijwel elk bedrijf heeft wel een online marketeer of een digital marketeer in dienst. Dit betekent voor jou volop baankansen met een mooi toekomstperspectief. Maar hoe start je jouw loopbaan als online marketeer? Kies voor een onlinemarketingopleiding bij SRM, dé opleider voor marketing- en communicatieprofessionals. 

Omscholen tot marketeer 

Ben jij uitgekeken op jouw huidige functie? Of ben je werkzoekende? School je om tot online marketeer! Kies voor een loopbaanswitch en ga de creatieve industrie in. Bij SRM leer je in korte tijd de fijne kneepjes van het vak, waardoor je snel aan de slag kunt in een functie als marketeer. 

Vergroot je basiskennis van online marketing 

Met de opleiding NIMA Basiskennis Online Marketing verdiep je je in de basiselementen van online marketing. Kom meer te weten over online mediaplanning, zoekmachinemarketing, analytics, social media, communities, usability, conversie en crossmedia en pas de geleerde theorie direct toe in de praktijk. 

Ontwikkel je tot een doorgewinterde online marketeer 

Heb je de opleiding NIMA Basiskennis Online marketing gevolgd en smaakt het naar meer? Ontwikkel je tot een goed opgeleide online marketeer met een toonaangevend NIMA-diploma. Krijg les van marketingprofessionals uit de praktijk en word onmisbaar voor elke organisatie. Ontdek hoe je onlinemarketinginstrumenten optimaal inzet en jouw kwaliteiten als online marketeer van A tot Z ontwikkelt. Kies voor de opleiding NIMA A Online Marketeer

Is online marketing iets voor jou?  

In deze blog hebben we je een uitgebreid overzicht van online marketing gegeven. Twijfel je of online marketing voor jou is weggelegd? Neem dan contact op met onze studieadviseurs. Onze studieadviseurs helpen je graag verder tijdens je oriëntatieproces.