De overheid stimuleert een leven lang leren. En wat blijkt: we leren ook steeds meer. Ook binnen het marketing- en communicatievak. Een mooie ontwikkeling natuurlijk. Maar juist een wat langere vakopleiding levert je meer leerrendement op en vergroot je carrièrekansen aanzienlijk.
Wil jij snel kennis opdoen over een actueel thema? In de ochtend beginnen en soms al ’s avonds klaar zijn? Dan kan een korte training een voor de hand liggende keuze zijn. Je hebt een baan, maar je merkt dat je bepaalde vaardigheden nog wilt aanscherpen. Of je wilt bijblijven. Met een training doe je binnen een kort tijdsbestek kennis op van trends en ontwikkelingen binnen jouw vak. Denk hierbij aan een social-mediatraining, bijvoorbeeld op het gebied van customer journey of growth hacking.
Voordeel: je kunt gemakkelijk een paar korte trainingen per jaar volgen. Deze zijn namelijk zo ingericht dat je ze goed kunt combineren met en toepassen in jouw werk. Zo ontmoet je nieuwe vakgenoten en doe je snel kennis en skills op waarmee je jouw functie nog beter kunt invullen.
Korte trainingen zijn handig, maar uit een recent werkgeversonderzoek van UVW (najaar 2020) valt op te maken dat langere vakopleidingen van meerwaarde zijn. Sterker nog, van de bijna 2.800 ondervraagde werknemers ziet 61% vakkennis als de belangrijkste kwaliteit voor de komende vijf jaar. Niet zo gek ook, want vrijwel alle professionals hebben specifieke vakkennis nodig om hun beroep uit te oefenen. Marketing- en communicatieprofessionals vormen daar geen uitzondering op.
Wil je een breed fundament leggen voor de eerste stappen binnen jouw carrière? Heb je al veel ervaring als medior of senior, maar wil je nog meer uit jezelf halen? Of heb je een leidinggevende positie en wil je doorgroeien naar de absolute top van het vak? In elke carrièrefase is een vakopleiding een goede keuze. Tijdens deze wat langere opleidingen volg je meerdere modules en duik je dieper in de materie. Je gaat aan de slag met praktijkopdrachten, waardoor de stof optimaal beklijft. Hierbij word je intensief begeleid door je docent en krijg je alle ruimte om te sparren met je medestudenten.
Bovendien weet je zeker dat je medestudenten hetzelfde niveau hebben als jij. We hebben al onze vakopleidingen namelijk ingedeeld per niveau: voor de beginner op A-niveau, voor de specialist op B- of C-niveau en voor de absolute strategische top op D-niveau. Samen werk je intensief aan het zetten van die volgende stap in je carrière.
“Ik ben nu nog meer ondernemer. Tegelijkertijd hebben de NIMA-opleidingen ook veel betekend voor mijn persoonlijke ontwikkeling.” Peter Radix is CEO en founder van Fairytabs, het eerste tandpastatablet voor kinderen. In drie jaar tijd volgde hij NIMA A, B en C.
“Ik wilde meer, ik wilde beter, ik wilde mijn kennis, vaardigheden en impact laten groeien. En dat is gelukt.” Sabine Bos werkt als senior communicatiemanager bij het Wereld Natuur Fonds. Bij SRM volgde ze de C-opleiding Senior communicatieadviseur BNP-niveau 4.
Moenira Luqman, communicatieadviseur bij de overheid en directeur van Life Skills, volgde de opleiding Communicatieprofessional B: “Tijdens de opleiding ontdekte ik handvatten waarmee ik mijn ideeën goed aan de man kan brengen. Sindsdien sta ik steviger in mijn schoenen.”
Ben jij na het lezen van dit artikel nieuwsgierig geworden naar ervaringen van (andere) alumni van onze vakopleidingen? Kijk dan op www.srm.nl/vraag-het-aan-onze-alumni.html Wil je meer weten over onze vakopleidingen of heb je behoefte aan persoonlijk advies over welke opleiding bij je past? Neem contact op met onze opleidingsadviseurs via 020 − 5 126 501 of info@srm.nl. Zij staan je graag te woord.