In de podcast Marketing Break spreekt host Karel Zwaan met verschillende gasten over het marketingvakgebied. Karel is naast podcasthost eigenaar van Merkster BV en docent bij SRM. Hij vertelt over zijn liefde voor het marketingvak, zijn manier van lesgeven en wat hij wil bereiken met de podcast. “Ik wil dat de luisteraar het gevoel heeft in een café aan te schuiven bij mij en mijn gasten.”
Karels carrière begon niet in de marketing. “In de kern ben ik een journalist,” vertelt hij. “Ooit begon ik bij Haarlems Dagblad op de kunstredactie. Ik studeerde nog en was dolblij dat ik uitgekozen was. Later begreep ik dat ik toevallig de enige was die op die freelance baan had gesolliciteerd. Dat was pure mazzel.”
Karel is naar eigen zeggen ‘enorm nieuwsgierig’. “Ik wil altijd weten hoe dingen werken en waarom ze zijn zoals ze zijn. Via het woordvoerderschap bij Tempo-Team en EY ben ik uiteindelijk directeur corporate communicatie geworden en directeur marketing. Nieuwsgierigheid is daarbij altijd een drijfveer geweest. Dus nu bij marketing: wat drijft de afnemers van een product; waarom kopen ze wat ze kopen?”
Momenteel heeft hij zijn eigen bedrijf waarmee hij andere bedrijven begeleidt bij marketing- en communicatievraagstukken. “Dat doe ik het liefst in actiegedreven sessies. Die sessies inspireren mensen, zodat ze bijvoorbeeld hun verkoopverhaal of hun manier om intern te communiceren aanscherpen. Ik vind dat een consultant zichzelf zo snel mogelijk overbodig moet maken.”
Sinds 2018 is Karel ook docent bij SRM. “Lesgeven vind ik bijzonder eervol. Ik heb zelf ook trainingen bij SRM gevolgd en ik was vaak onder de indruk van het niveau van de trainers. Dat ik nu in dat rijtje sta en niemand zegt: ‘Wat doet hij daar?’ maakt me trots,” vertelt hij.
“Lesgeven is een manier om iets terug te doen. Ik heb veel aan het vak te danken. We moeten er zuinig op zijn – het is een ambacht dat we doorgeven. Ik leer mijn studenten een bepaalde manier van kijken naar marketing en communicatie. Dat ze dat vervolgens meenemen in hun dagelijkse praktijk is geweldig. Ik heb ook vaak contact met alumni die nog eens iets vragen of een dilemma delen. Dat doe ik zelf ook met de mensen van wie ik het vak heb geleerd.”
Hoe is Karel als docent? “Inspiratie, humor en vakkennis zijn de woorden die ik vaak positief terugkrijg bij evaluaties,” zegt Karel. “Over humor verbazen ze zich bij mij thuis vooral.”
Hij bereidt zich altijd uitgebreid voor op zijn lessen. “Ik zorg altijd dat ik weet waar de deelnemers werken en zoek die bedrijven op. Dan komen voorbeelden veel beter tot hun recht en voelen mensen zich betrokken bij de les. Een les moet 100% draaien om de praktijk van de kandidaat. Het is tof om te merken dat studenten het oppakken en de kennis in praktijk brengen.”
Wat vindt hij het belangrijkst om studenten mee te geven? “Neem je vak serieus; en neem jezelf wat minder serieus. Ik voel enige wrevel wanneer communicado’s of marketeers klagen over hun werk. ‘Er wordt niet naar ons geluisterd’, zeggen ze dan. Als je dan doorvraagt, weten deze types bizar weinig van het bedrijf waar ze werken. Ze lezen het jaarverslag niet; kennen de organisatie of commerciële problemen niet; weten niet hoe de prijs van hun producten of diensten opgebouwd is enzovoort. Dat kwartje valt bij mij in de les vrij snel: je haalt eruit wat je erin stopt.”
In het maken van de Marketing Break-podcast komt voor Karel alles samen. “Mijn liefde voor radio maken; nieuwsgierigheid en alles mogen vragen en de passie voor marketing. Ik ben als een kind in een snoepwinkel,” vertelt hij.
Wat wil hij met de podcasts bereiken? “Ik wil luisteraars inzicht geven in de drijfveren van vakgenoten. Marketeers hebben vaak zo’n mening. Ik heb dat zelf ook een tijdje gehad, maar ben genezen. Het is veel interessanter om te denken en te begrijpen wat maakt dat iemand een bepaalde beslissing neemt, dan dat ik mijn mening verkondig. Ik ben al een jaar aan het afkicken om dat niet meer te doen: altijd maar zeggen wat ik ‘ervan vind’. ‘Wat je vindt, moet je naar de politie brengen,’ maar dat is natuurlijk meteen ook weer een mening.”
De naam ‘Marketing Break’ past volgens Karel perfect bij de inhoud van de podcast: “Ik wil dat de luisteraar het gevoel heeft in een café aan te schuiven bij mij en mijn gasten en lekker naar ons gesprek luistert. Niet met een blocnote op schoot om iets te leren, maar letterlijk als een ‘break’. De luisteraar heeft even tijd voor zichzelf en dompelt zich onder in een interessant gesprek over het marketingvak.”
In de podcast Marketing Break van NIMA en SRM praat Karel iedere maand met experts en vakgenoten over een actueel onderwerp. Nieuwsgierig geworden? Je vindt de afleveringen hier.