Een goede marketingstrategie geeft jouw organisatie de richting en focus die nodig zijn om doelen te stellen en succes te behalen. Maar hoe stel je een marketingstrategie op? In deze blog bespreken we hoe je in vijf stappen een krachtige marketingstrategie ontwikkelt, van grondig marktonderzoek tot het verfijnen van je positionering. Onderscheid je van de concurrentie en speel in op de behoeften van de klant.
Voordat je start met het opstellen van jouw marketingstrategie, is het belangrijk dat je je verdiept in de markt waarin jouw organisatie zich bevindt. Wat doen de concurrenten? Wat zijn actuele trends in de markt? Het is belangrijk dat je begrijpt wie jouw (potentiële) klant is én dat je denkt vanuit de klant. Om tot een optimale customer experience (klantbeleving) te komen, begin je bij het in kaart brengen van de customer journey (klantreis).
Je hebt je verdiept in de markt en de concurrentie. Nu is het belangrijk om te bepalen wat jouw organisatie uniek maakt ten opzichte van de concurrenten. Je definieert een unieke waardepropositie van het product of de dienst dat je aanbiedt. Bepaal jouw USP’s (unique selling points), waarom moet de klant voor jóú kiezen? Ontdek in de training Strategisch Brandmanagement (SRM MKT C) hoe je een sterk merk neerzet en een succesvolle positioneringsstrategie opstelt.
Voordat je met de daadwerkelijke marketingstrategie aan de slag gaat, wil je weten welke doelen je met deze strategie wilt bereiken. Wil je bijvoorbeeld het aantal verkopen verhogen of juist de merkbekendheid vergroten? Door duidelijke doelen op te stellen, weet je waar je naartoe werkt én kun je de voortgang rapporteren. Stel daarom meetbare doelen, maar blijf realistisch en zorg ervoor dat ze haalbaar zijn. Een KPI, Key Performance Indicator, is een specifiek doel.
Wellicht ben je er bekend mee, de 4 P’s van marketing: product, prijs, plaats en promotie. Bij deze 4 P’s ligt de focus vooral op productgerichte marketing, terwijl de huidige marketing zich juist richt tot klantgerichte marketing. Dit maakt dat de 4 C’s tot stand zijn gekomen:
Wanneer je deze 4 C’s succesvol weet te implementeren in jouw content, ben je een stap dichterbij om de klant voor je te winnen. Met jouw relevante en waardevolle content weet je de doelgroep aan te spreken via verschillende kanalen. Ook keert overal een consistente merkidentiteit en merkboodschap terug. Leer hoe je content maakt én effectief verspreidt in de training Strategische Contentstrategie (SRM MKT C).
Je marketingstrategie is uitgerold, en nu? Aan de hand van de eerder opgestelde KPI’s, ga je monitoren of de marketinginspanningen het gewenste effect hebben. In de Masterclass Data en AI voor Marketing (SRM C) ontdek je hoe je data visualiseert en dit omzet in concrete acties. Je raakt in staat datagestuurde beslissingen te nemen en zet het in om je strategie continu te evalueren en optimaliseren voor een beter resultaat.
Het opstellen van een marketingstrategie hoeft niet ingewikkeld te zijn. Door deze vijf stappen te volgen heb je een solide basis. Of je nu de merkbekendheid wilt vergroten, het aantal verkopen wilt verhogen, of een betere klantbeleving wilt creëren. Wil je in korte tijd een effectieve marketingstrategie opstellen? Kies dan voor de Masterclass Marketingstrategie (SRM C) en zet de volgende stap naar succes.
Bekijk het aanbod Marketing Strategie trainingen.