Selecteer een thema

Selecteer een thema

Neuromarketing: De sleutel tot effectievere marketing

Zeeshan Khan is een ervaren marketingprofessional die al jaren actief is in het vakgebied. Na afgestudeerd te zijn als econoom, begon hij als management trainee bij Delta Lloyd en richtte hij in 2014 zijn eigen neuromarketingbureau Funsumers op. Sinds 2015 is hij ook werkzaam bij Eneco, als senior lead Marketing en Sales. 

Neuromarketing is volgens Zeeshan de toekomst van marketing. "Meer dan 95% van onze beslissingen nemen we onbewust", legt hij uit. "Veel mensen denken dat ze rationeel afwegingen maken, maar dat is niet het geval. Ons brein wordt onbewust beïnvloed door allerlei factoren." Het is daarom niet alleen belangrijk voor marketeers om neuromarketing te begrijpen en in te spelen op hoe het brein werkt, maar ook voor alle marketingmanagers, adviseurs, leidinggevenden en ondernemers die producten of diensten verkopen.  

De kracht van neuromarketing 

Neuromarketing onderscheidt zich van traditionele marketingbenaderingen doordat het daadwerkelijk kijkt naar het gedrag van consumenten, in plaats van alleen naar wat consumenten vertellen. "In het geval van een klantenpanel wordt men in een bepaalde setting neergezet terwijl je ze betaalt. Zo beïnvloed je ze al om een bepaald antwoord te geven,” illustreert hij. "Daarom is het belangrijk om te kijken naar wat mensen echt doen, in plaats van wat ze beweren te doen." 

Met technieken als eye-tracking, mouse-tracking en MRI-scans kan een marketeer direct zien hoe consumenten reageren op verschillende prikkels. "Zo kun je precies zien waar mensen op een website kijken, of welke emoties een reclamecampagne oproept", vertelt Zeeshan. "Die inzichten helpen je om je marketing veel effectiever te maken. Je hebt echt geen lange studie nodig om neuromarketing te begrijpen. In de SRM Track Neuromarketing probeer ik juist op een laagdrempelige manier inzichten te delen om ervoor te zorgen dat de marketeers de kennis direct kunnen toepassen in de praktijk en écht het verschil kunnen maken.” 

Neuromarketing in de praktijk 

Een mooi voorbeeld van de kracht van neuromarketing is volgens hem te zien in de aanpak van winkelbeleving. "Veel grote winkels maken gebruik van neuromarketingstrategieën om ervoor te zorgen dat klanten zo lang mogelijk in de winkel blijven en zoveel mogelijk uitgeven." 

Een van de manieren waarop ze dit doen, is door de pijn van het betalen te verzachten. Een bekende techniek is het aanbieden van goedkope lekkernijen, zoals ijsjes of snacks, aan het einde van de winkelroute, legt hij uit. "Hierdoor worden klanten verleidt om op het laatste moment nog iets extra's te kopen, zonder dat ze het echt merken. Bovendien betaalden mensen vroeger met contant geld, waardoor ze de uitgave echt voelden. Tegenwoordig, met de opkomst van pinpassen en contactloos betalen, is dat gevoel van pijn bij het uitgeven veel minder aanwezig."   

Investeren in neuromarketing 

Neuromarketing onmisbaar voor iedere marketeer. "Het kan echt het verschil maken tussen effectieve en niet effectieve campagnes. Daarom vind ik dat iedere marketeer op de hoogte moet zijn van de basisbeginselen van neuromarketing." 

Voor bedrijven kan het investeren in neuromarketingkennis dan ook een waardevolle stap zijn. "Je krijgt effectievere marketeers die veel meer uit hun campagnes, productontwikkeling en klantonderzoek halen. Uiteindelijk leidt dat tot een hogere return on investment van je marketinginvesteringen”. 

SRM Track Neuromarketing 

Wil jij ook onbewust je doelgroep beïnvloeden voor betere resultaten? Met onze praktische SRM Track Neuromarketing maak je kennis met handige tools om met kleine aanpassingen betere resultaten te behalen. Je leert hoe het menselijk brein werkt en bijvoorbeeld wat de impact is van kleuren, prijzen en merken. 

Heb je vragen of wil je meer informatie? Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder! Neem contact met ons op via 020-5126501 of vul ons contactformulier in.  
 

Ook interessant:  

Lees De drie basis strategieën voor neuromarketing | SRM

Luister Aflevering 27: Het Brein ontrafeld: Neuromarketing in de Praktijk | SRM