Selecteer een thema

Selecteer een thema

“NIMA-opleidingen zijn echt een begrip”

William van Vessem is marketingstrateeg en werkt daarnaast sinds 1998 als marketingdocent NIMA A, NIMA B en NIMA C bij SRM. In dit blog vertelt hij hoe het is om NIMA-opleidingen te geven en hoe NIMA-opleidingen deelnemers helpen om hun marketingkennis te vergroten.

Door William van Vessem, NIMA-docent bij SRM

3 decennia NIMA

Ik begon met het verzorgen van NIMA-opleidingen in 1985. Eerst alleen NIMA A en NIMA B, maar later, toen ik in 1998 bij SRM ben gestart, ook NIMA C. Deze marketingopleidingen geef ik naast mijn werk als marketingdocent en marketingstrateeg.

Lesgeven is voor mij altijd boeiend gebleven omdat het dynamisch blijft door verandering en verbetering van marketingspecifieke inzichten. Het marketinglandschap is permanent onderhevig aan nieuwe ontwikkelingen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de geweldige opkomst van de platforms. Veel marketingtheorieën van jaren geleden worden nog steeds gebruikt, maar veel middelen zijn anders. Hierbij kun je bijvoorbeeld denken aan online marketing: zelfs 10 jaar geleden werkte dat nog heel anders dan nu. Daar moeten we natuurlijk regelmatig de lesstof op afstemmen. Je wilt deelnemers altijd de meest actuele en vernieuwende kennis over marketing kunnen bieden.

De NIMA-deelnemer

Bij SRM geef ik als gezegd nog steeds NIMA A, B en C. De deelnemers in mijn lessen zijn stuk voor stuk zeer gedreven mensen: je merkt het ook aan het zeer beperkt aantal uitvallers. Ik vind het mooi om mensen terug te zien komen bij de volgende NIMA-opleiding. Ze komen binnenlopen bij NIMA A, na een tijdje willen ze toch NIMA B halen en uiteindelijk, als ze er klaar voor zijn, starten ze met NIMA C. Prachtig om mee te maken hoe ze zich ontwikkelen.

Je ziet mensen met een NIMA-opleiding dan ook echt verder komen in hun carrière: van marketingmedewerker die de basics nog moet leren tot marketingmanager die de strategie uitzet. Ik hoor dan ook regelmatig terug van alumni wat hun NIMA-opleiding hen allemaal brengt of heeft gebracht. Een nieuwe functie, bijvoorbeeld, of een inzicht uit de les dat ze op een later moment goed in praktijk konden toepassen. Als we elkaar niet weer in een nieuwe NIMA-groep zien, is het wel bij een borrel voor alumni, of anders op LinkedIn. Oud-deelnemers benaderen me nog regelmatig voor vragen: zowel inhoudelijk qua opleiding als voor advies. Dat vind ik alleen maar leuk.

Voorbeelden van bedrijven waar NIMA C’ers hun strategische kennis hebben omgezet in dadendrang zijn bijvoorbeeld Bosch Huishoudelijke Apparaten, NU.nl, KPN, Rabobank et cetera. Te veel om alles op te noemen. Ook bij buitenlandse bedrijven zien we geregeld NIMA C’ers terug, zoals bij Microsoft en Hewlett Packard.

De meerwaarde van NIMA-opleidingen

Maar wat is nu de meerwaarde van NIMA-opleidingen? In NIMA A en NIMA B leer je echt gestructureerd denken over het vakgebied marketing. Ik zie mijn studenten altijd een enorme groei doormaken. Je leert alle hordes te nemen die er zijn om als marketeer de juiste marketingkeuzes te maken waarbij je het onderscheidend vermogen van je organisatie als ultiem doel gebruikt. NIMA C is voor wie tot de top van de marketingprofessionals wil behoren: na je opleiding kun je dan ook een volwaardig strategisch marketingplan schrijven én dit met je team gaan uitvoeren.

Naast het feit dat NIMA-opleidingen een betere marketeer van je maken, is er natuurlijk nog een ander groot voordeel: NIMA-opleidingen zijn echt een begrip. Deelnemers merken direct de voordelen van de alom geprezen NIMA-status. Er is in Nederland geen vergelijkbare titel of certificering. Doordat NIMA-opleidingen internationaal erkend zijn, zien buitenlandse bedrijven ook direct wat je in je mars hebt als er een NIMA-diploma op je cv staat. Hierdoor is een NIMA-opleiding absoluut de meest waardevolle opleiding om te volgen in het prachtige vakgebied marketing.

Geïnteresseerd in een NIMA-marketingopleiding? Lees meer over onze NIMA-marketingopleidingen, of neem contact op met een van onze studieadviseurs. Zij geven je graag professioneel advies.

Heb je na het lezen van dit interview nog vragen over studeren bij SRM? Dan kun je William gerust bellen op 06 – 53 28 16 72. Hij vertelt je graag meer over zijn lessen en ervaringen als docent.

Onze opleidingsadviseurs helpen je ook graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag al je praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.