Peter Radix is CEO en founder van Fairytabs, het eerste tandpastatablet voor kinderen. Hij volgde in drie jaar tijd NIMA A, B én C bij SRM. Hoe beviel dit snelle traject en wat heeft hij er nu nog aan op zijn werk? Peter: “Ik had niet verwacht wat het voor mijn persoonlijke ontwikkeling zou betekenen.”
Voordat Peter zijn eigen bedrijf startte, deed hij al veel marketingervaring op – zowel in dienst als ZZP’er. Zo werkte hij mee aan social mediacampagnes bij Talpa en was hij in Dubai verantwoordelijk voor de Europese markt voor een mobiel contentbedrijf.
Nu heeft hij zijn eigen bedrijf, Fairytabs – een vegan en ecovriendelijk tandpastatablet voor kinderen. “Het is een product dat dicht bij mezelf ligt. Ik heb een samengesteld gezin met drie jongens, en ik merkte dat tandenpoetsen nog weleens problemen oplevert. Kinderen willen het niet en vinden de smaak te pittig. Ook bevatten veel tandpastaproducten chemicaliën en zijn ze niet duurzaam. Deze problemen wilde ik aanpakken. Het is mijn missie om de allerleukste tandpasta voor kinderen ter wereld te maken.”
Peter vindt het interessant om een fysiek product te combineren met online business. Hij legt uit: “Ik ben ooit begonnen als boekhouder. Daarna ging ik werken als developer, en daarna ben ik conceptmatig en commercieel gaan werken. Mijn carrièreverloop, mijn opleidingen, mijn gezin: alles wat ik hiervoor heb gedaan, komt nu samen.”
Peter werkte bij KPN toen hij zich voor het eerst inschreef voor een NIMA-opleiding bij SRM. “Ik had budget gekregen om mezelf te ontwikkelen. Ik was toen al een jaar of vijf bezig om van techniek naar commercie te gaan. Het budget was voor mij de aanleiding, maar ik wilde ook echt mijn kennis verbreden en dat toepassen.”
Hij ging in één keer door van NIMA A naar NIMA B en naar NIMA C. Deze opleiding volgde hij ’s avonds na zijn werk. “Het was best pittig, maar het is me zeer goed bevallen. Ik vond het goed te behappen en de lessen waren zo opgezet dat ik het niet vermoeiend vond. De opleiding was vrij duidelijk, daardoor had ik geen overload. Juist met een drukke baan vond ik het de ideale mix.”
Peter kreeg in de NIMA-opleiding voornamelijk les van William van Vessem. “Ik vond hem een zeer prettige docent en ging met plezier naar de lessen toe. Hij kon dingen zo uitleggen dat je het altijd wel snapte.” Hoe lag het niveau in de lessen? “Veel medestudenten zaten in dezelfde hoek als ik. Ze hadden een goede baan bij een corporate bedrijf, maar hadden een opleiding nodig om de volgende stap te maken in hun carrière.”
“De opleiding was precies zoals ik had verwacht. Wat ik niet had verwacht, was wat het voor mijn persoonlijke ontwikkeling zou doen. De opleiding heeft me vrijer gemaakt met hoe ik in het (bedrijfs)leven sta. Ik kan op hoger niveau communiceren met vakgenoten en durf voor grote groepen presentaties te geven. Het heeft me over een drempel heen geholpen,” vertelt Peter.
Hij merkte direct de invloed van de opleiding op zijn dagelijks werk. “Ik paste de materie meteen toe. Inmiddels gebruik ik niet meer alles, ik geef mijn eigen invulling aan wat ik geleerd heb. Maar het heeft me wel gevormd tot de persoon die ik nu professioneel ben.” Hij vervolgt: “Ik denk dat die invloed op lange termijn nu echt begint, nu ik voor mezelf start. Het heeft me nog meer een ondernemer gemaakt.”
In Fairytabs past Peter de verschillende tools uit zijn opleiding toe. “Ik heb een concept bedacht: hoe ga ik het in de markt zetten? Hoe raken mensen geïnteresseerd? En nog moeilijker: hoe houd je ze vast? Loyaliteit krijgen is zo moeilijk. Niemand is kritischer dan een consument,” zegt Peter. “Dat is juist de hele uitdaging. Dat hele spel maakt marketing zo interessant. Ik kan wel iets heel mooi vinden en vinden dat het op de markt moet komen, maar niet iedereen denkt zoals ik.”
Hij vervolgt: “Ik hou van impulsmarketing – dat je mensen kunt triggeren die nog niet weten dat ze iets nodig hebben. Het psychologische gedeelte vind ik heel interessant, ik zou eigenlijk nog wel een opleiding psychologie willen doen.”
Zou hij het volgen van een opleiding aan iedereen aanraden? “Als je jezelf de kans wil geven om door te groeien in het bedrijfsleven, dan zou ik zeker niet twijfelen. Je kunt leren via ervaringen en veel zelfstudie doen, maar de opleiding heeft mijn ontwikkeling wel geaccelereerd.”
Heeft hij nog ander advies voor vakgenoten om verder te komen in hun carrière? “Heb passie voor wat je doet. Kies een baan die dichtbij je staat. Mensen hebben steeds vaker een 9 tot 5-mentaliteit. Terwijl: als je echt betrokken bent bij een bedrijf, dan gaat het werk je makkelijker af en houd je een opleiding ook makkelijker vol. Uiteindelijk word je zo waardevoller voor je organisatie, maar het wordt ook leuker voor jezelf. Dat werkt twee kanten op.”
Peter vervolgt: “Ik ben ervan overtuigd dat je met passie veel kan bereiken. Geef niet op, ga ergens voor. Uiteindelijk zal je zien dat er dingen gebeuren die je niet voor mogelijk hield.”
Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.