Sabine Bos werkt als senior communicatiemanager bij het Wereld Natuur Fonds (WWF). Bij SRM volgde ze de opleiding Senior communicatieadviseur BNP-niveau 4 (C). Waarom koos zij voor deze opleiding? En wat heeft ze hieraan in haar werk? Sabine: “Ik wilde meer, ik wilde beter, ik wilde mijn kennis, vaardigheden en impact laten groeien. En dat is gelukt.”
Sabine begon in 2010 bij WWF. “Ik ben verantwoordelijk voor al onze communicatie over het thema oceanen. Van de Noordzee tot de Zuidpool, van Caribisch Nederland tot de Koraaldriehoek, onze projecten zijn zowel dichtbij als ver weg allemaal weer heel verschillend qua inhoud.”
Ook haar werkzaamheden zijn heel divers: “Van het voorbereiden van nieuws- en resultaatberichten op al onze kanalen, tot complexere stakeholdersessies en campagnestrategieën. Daarnaast lopen de doelgroepen zeer uiteen: van onze donateurs tot specifieke stakeholders binnen bedrijven, ngo’s en overheden. Het is al met al een zeer afwisselende en uitdagende baan en dat is mij op het lijf geschreven,” vertelt Sabine.
“Ik hou van de natuur. Niet alleen van bijzondere dieren die ik op reizen ben tegengekomen, maar ook van de schoonheid van de onderwaterwereld als ik duik en van de unieke details van de bomen in het bos waar ik dagelijks met onze twee honden wandel. De natuur zit zo wonderlijk mooi in elkaar, het systeem werkt perfect. Maar wij mensen verstoren dit steeds meer, terwijl het niet nodig is. De spanning tussen natuurbescherming en onze menselijke natuur zoals die nu is, vind ik boeiend.”
Communicatie speelt een belangrijke rol in gedragsverandering, stelt Sabine. “Als we samen – individuen, overheden, organisaties en bedrijven – meer met elkaar en meer mét de natuur dan ertegen werken, kunnen er generaties na ons blijven genieten van alle rijkdommen die de natuur ons geeft. Communicatie levert een belangrijke bijdrage aan dit besef.”
Onder andere de ontwikkelingen in de techniek, waaronder een steeds verdergaande digitalisering, zorgen ervoor dat haar functie verandert. “En door COVID-19 is dat nog sterker geworden. Binnen het communicatievak hebben we het geluk dat veel van ons werk al digitaal plaatsvond. Dat is nog intensiever geworden, omdat evenementen grotendeels stil liggen.”
Ze vervolgt: “Het is heel mooi dat het kan, aan de andere kant mis ik wel de interactie die je met een groep kunt hebben en de non-verbale communicatie. Sommige dingen moet je ook voelen, horen, ruiken en zien. Het moet je zintuigen prikkelen om je te raken. Het is daarom belangrijk om alles wat je online doet zo inspirerend mogelijk te laten zijn, af te wisselen met beelden en geluiden. Wij proberen onze (online) communicatie zo goed en ook afwisselend mogelijk in te richten met kennissessies, webinars, mooie video’s, inspirerende verhalen en geluidsfragmenten, en we merken dat mensen dat waarderen.”
Sabine rolde na haar studie Rechten in het communicatievak. “Ik vond het leuk en ik bleek er goed in te zijn. Ondanks dat ik regelmatig mijn kennis heb bijgespijkerd met workshops en cursussen, merkte ik dat ik behoefte had aan een vakopleiding die voor mij de punten op de i zou zetten.”
Ze legt uit: “Een opleiding als deze prikkelt je ideeën en versterkt je zelfvertrouwen. Ik zag er inspirerende voorbeelden van uiteenlopende organisaties en situaties. Ook heb ik geleerd dat ik veel dingen al goed deed, maar ik zag ook dat ik nog best wel wat verbeterpunten had en dat is maar goed ook. Ik merkte dat ik lekker comfortabel werd in mijn werk en had behoefte aan meer uitdaging en verdieping. Ik wilde meer, ik wilde beter, ik wilde mijn kennis, vaardigheden en impact laten groeien. En dat is gelukt.”
Sabine vond het best pittig om deze opleiding naast een fulltime baan te volgen. “Het betekende dat ik veel avonden en weekenden met mijn neus in de boeken zat. Maar het was ook heel boeiend en inspirerend. En wat je leert draagt inhoudelijk meteen bij aan je werk.”
De inhoud beviel haar uitstekend: “Alle relevante onderwerpen komen aan bod, van het maken van een strategie tot je accountability, issuemanagement, breinvoorkeuren; echt alles waar je als communicatieadviseur mee te maken krijgt. Er zit een logische opbouw in de lesstof, die uiteindelijk volledig samenkomt in je examenopdracht,” zegt ze.
“De combinatie van klassikale lessen, opdrachten met een kleinere mentorgroep en de ‘do its’ vond ik ideaal. Je werkt samen met vakgenoten uit andere branches en met andere achtergronden, en toch is het bij iedereen een feest van herkenning.”
Sabine noemt de SRM-docenten “stuk voor stuk door de wol geverfd”. “Ze konden moeiteloos schakelen tussen de vele vragen die wij op ze afvuurden. Ze toonden tal van inspirerende voorbeelden of grappige bloopers. Ze verrasten ons met nieuwe inzichten en oefeningen die je weer even van je stuk brachten, omdat niet alles in de praktijk altijd volgens het (studie)boekje gaat. De docent die je mentor is, gaat voor jou ook nog net een stapje verder. Ik had een paar keer wat moeite om verder te komen met mijn casus, maar mijn mentor wist me dan weer aan te sturen om verder te gaan.”
Het verraste haar hoe divers de lessen telkens weer waren. “Echt alle aspecten van het vak kwamen voorbij en iedere keer stond er weer een andere expert voor de klas. Al deze docenten zijn enorm ervaren, en wisten ons telkens weer te enthousiasmeren voor hun vakgebied.”
Ze vond het leuk om regelmatig met haar medestudenten te sparren. “We hadden allemaal wel eens momenten waarop we vastliepen of even wat hulp nodig hadden. Met enkelen heb ik nog wel eens contact over een dilemma in het werk. In mijn groep zaten ook een paar mensen die op dat moment geen werk hadden. Voor zover ik nu weet hebben ze vrijwel allemaal kort na het examen een leuke baan gevonden.”
Sabine heeft in de opleiding meer handvatten gekregen om haar werk goed te doen. “Ik voel dat ik steviger in mijn schoenen sta, want ik weet waar ik het over heb, ik kan mijn adviezen goed onderbouwen,” vertelt ze. “Ook merk ik dat ik sinds de opleiding meer opties tot mijn beschikking heb, een bredere selectie om uit te kiezen. Klussen waar ik voorheen misschien nog wat huiverig voor was, pak ik nu zonder aarzelen aan. Ik vind uitdagingen in mijn werk die ik voorheen misschien nog wat spannend had gevonden, nu juist leuk. “
Sabines tip voor mensen die twijfelen of ze een opleiding willen doen? “Ga het doen, stel het niet uit. Je leert zo veel en het is echt heel erg leuk! Je kunt er alleen maar beter van worden,” zegt ze.
“Er zijn altijd wel dingen waar je minder goed in bent of waar je wat weerstand tegen voelt. Het mooie is dat je ook daar spelenderwijs mee geconfronteerd wordt, als je dat wilt. Ik zag mensen die het niet prettig vonden om voor een groep te spreken, en die aan het einde van de opleiding popelden om de presentaties te mogen geven. De hele opleiding vindt plaats in een veilige omgeving. Iedereen worstelt vaak met dezelfde zaken en iedereen begrijpt je uitdagingen heel goed.”
Een andere tip voor iedereen die verder wil groeien in zijn of haar vakgebied: “Maak eens een lijstje voor jezelf waar je goed in bent en ook wat je wilt verbeteren. Kijk naar vakgenoten die je bewondert: wat doen zij goed, waar zijn zij sterk in? Vraag daarna een aantal collega’s en kennissen (eventueel anoniem) naar je plus- en minpunten. Je krijgt vast en zeker feedback waarmee je aan de slag kunt of misschien al heel lang mee aan de slag wilt.”
Sabine denkt dat haar opleiding op lange termijn een zeer positief effect zal hebben. “Deze opleiding is onder communicatie-experts een goed aangeschreven, erkende opleiding en daarmee is het voor werkgevers ook makkelijk vergelijken als zij kandidaten moeten selecteren voor een communicatievacature. Je weet dat de lat hoog ligt in deze opleiding en dus ook wie je in huis haalt als je iemand aanneemt die deze opleiding succesvol heeft afgerond. Het viel mij de afgelopen jaren op dat veel meer mensen dan ik dacht deze opleiding hebben gedaan. Vaak mensen die ik al bewonderde om hun communicatiekwaliteiten. Mooi om dan nu te horen dat ook zij veel aan deze opleiding hebben gehad.”
Onze opleidingsadviseurs helpen je graag verder als je wilt weten welke opleiding het beste bij je past en beantwoorden graag alle praktische vragen. Bel hen op 020 – 5 126 501 of stel je vraag online.